Afkeer van goedbedoelde milieu-initiatieven? De psychologie achter de weerstand uitgelegd door prof. Roos Vonk

De klimaatspijbelaars, lage emissie-zones, veganisme, de elektrische wagen,… Opvallend groot is de groep mensen die de kriebels krijgt van dergelijke initiatieven voor een beter milieu en hun boegbeelden. Maar waarom wekken dergelijke goedbedoelde initiatieven zoveel afkeer op? Wat zegt de psychologische wetenschap en wat kunnen we er uit leren richting draagvlak?

We nodigden Roos Vonk uit om hier klaarheid over te scheppen. Roos Vonk is hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit Radboud in Nijmegen en auteur van artikels en boeken over hoe mensen denken, voelen, beslissingen nemen en elkaar beïnvloeden. Tim Smits gaf vervolgens zijn beschouwing over de bevindingen van Roos Vonk. Hij is professor in persuasion en marketing communicatie aan de KULeuven.

Deze lezing werd georganiseerd door het Departement Omgeving, The Shift, Bond Beter Leefmilieu, Oikos en het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling van de Universiteit Gen

Lees hier een interview met Roos Vonk naar aanleiding van deze lezing.

PRAKTISCH

• plaats: VAC Leuven, vlakbij het Station Leuven