Hermes voor Thomas

Prof. dr. Thomas Block was in 2015 één van de laureaten van de jaarlijkse UGent-onderscheidingen. Sinds 2011 reikt de Universiteit Gent onderscheidingen uit om het kwaliteitsstreven en de blijvende inzet van al haar medewerkers te belonen en te stimuleren: de Minervaonderscheiding voor onderwijs, de Prometheusonderscheiding voor onderzoek en de Hermesonderscheiding voor maatschappelijke en wetenschappelijke dienstverlening.

Op 16 december 2015 kreeg Thomas Block uit handen van de rector de Hermesonderscheiding tijdens een feestelijke uitreikingsceremonie in de Aula Academica "omwille van zijn onvermoeibare strijd in functie van een meer sociaal rechtvaardige en ecologisch duurzame universiteit. Zijn zin voor initiatief in het kader van Transitie UGent strekt tot voorbeeld voor velen [...] Transitie UGent toont aan dat je met heel wat engagement en met veel passie en gedrevenheid anderen kan enthousiasmeren en zo iets groots in beweging kan krijgen [...] Dit is eigenlijk ook een prijs voor het gehele CDO, een fantastische onderzoeksgroep aan de Vakgroep Politieke Wetenschappen [...]." Meer nog dan als een individuele prijs moet deze Hermesonderscheiding dus gezien worden als een beloning voor zowel het gehele CDO als de denktank Transitie UGent waarvan Riet Van de Velde de drijvende kracht is.

Voordien werd een filmpje aan het talrijke publiek getoond waarin enkele collega's het woord kregen.