Expertenpanel ‘Klimaateducatie in het hoger onderwijs’

Als docent of onderwijsondersteuner inzetten op klimaateducatie is best uitdagend. Hoe laat je studenten verschillende perspectieven op de toekomst verkennen? Hoe leer je studenten kritisch te denken en hun standpunten goed te beargumenteren? Hoe ga je om met polarisatie of met emoties?
Het zijn maar enkele van de vragen die op 11 mei tijdens een online Expertenpanel aan bod komen. Dit panel vormt het startpunt van een vormingstraject ‘Klimaateducatie in het hoger onderwijs’ dat Duurzaam Educatiepunt en UGent in 2023 samen uitstippelen.

In de periode 2018-2021 voerden Ellen Vandenplas en prof. Katrien Van Poeck een uitgebreid onderzoek over klimaateducatie in het hoger onderwijs waarbij ze concrete onderwijspraktijken bestudeerden. Op 11 mei delen ze hun inzichten en inspirerende ideeën. Nadien is er ruimte voor verduidelijkende vragen en ga je met collega’s en onderzoekers in gesprek.

Na het Expertenpanel bouwen we verder aan een Onderwijsseminarie (13 oktober) waarbij we nog dieper graven in bepaalde topics maar ook inspirerende lespraktijken een podium bieden.

Schrijf je in voor dit Expertenpanel en lees meer over het Onderwijsseminarie op deze webpagina.