Key Publication

‘Het participatief opmaken van een toekomstvisie voor Halle-Vilvoorde’

Written by Jo Van Assche.
Related to Transitions and Future Studies.

[English = lead style]

Voor Halle-Vilvoorde worden vele toekomsten uitgetekend.
En wat willen de steden en gemeenten van Halle-Vilvoorde nu zelf?
Gedurende een jaar hebben Haviland en de Universiteit Gent hen ondersteund om aan een toekomstvisie voor het arrondissement te werken. In de loop van 5 regionale workshops hebben meer dan 120 vertegenwoordigers van lokale besturen en het maatschappelijk middenveld telkens een regionale toekomstvisie besproken. De grote lijnen werden aangereikt op basis van een studie en analyse van de talrijke bovenlokale plannen en beleidsdocumenten voor het arrondissement. De specifieke contouren voor elke regio, gaande van het Pajottenland, over Brabantse Kouters, Land van Asse, Luchthavenregio, tot Zennevallei, worden bepaald op basis van de strategische meerjarennota’s van de betrokken lokale besturen.
Daarna werd een generieke toekomstvisie voor het arrondissement Halle-Vilvoorde geassembleerd op basis van de verbindende elementen uit de 5 toekomstvisies van elke regio. Om rekening te houden met de enorme diversiteit in het arrondissement, is er een meer stedelijke en meer landelijke variant van de toekomstvisie opgemaakt. Na de splitsing van BHV is het belangrijk voor Halle-Vilvoorde om een eigen koers te varen. Op het Streekcongres in Elewijt Center hebben op 31 mei 2012 meer dan 180 politici en vertegenwoordigers uit het middenveld, op initiatief van Intercommunale Haviland, gediscussieerd over de toekomstvisie voor Halle-Vilvoorde. Dit streekcongres is dan ook het startpunt voor een meer intense dynamiek inzake streekontwikkeling in Halle-Vilvoorde.

Full reference

Van Assche, J., Reynaert, H., ‘Het participatief opmaken van een toekomstvisie voor Halle-Vilvoorde’, Rapport over het actie-onderzoek in het kader van het visievormingsproces op streekniveau: in opdracht van de intercommunale Haviland; Gent: Centrum voor Duurzame Ontwikkeling, Centrum voor Lokale Politiek, Universiteit Gent, juli 2012, 64p.

View in Biblio