Prof. Dr. Katrien Van Poeck
katrien.vanpoeck@ugent.be +32 475 59 05 54
Katrien Van Poeck has a PhD in educational sciences (University of Leuven, 2013) and a Master in social work (Ghent University, 2006). She is associate professor at Ghent University's department of Political Sciences. As a research professor focusing on the role of teaching and learning in the pursuit of building a more sustainable world, she coordinates the Centre for Sustainable Development’s research line on sustainability education. Theoretically, her work has been largely inspired by pragmatist didactic theory. Methodologically and empirically, she builds on transactional analytical frameworks. She leads research projects and international scientific networks on facilitating learning in the context of sustainability transitions, sustainability teaching in higher education, and challenge-based teaching on real-world sustainability problems. She is the Principal Investigator of the LESTRA project funded by the European Research Council. Katrien has a special interest in the relation between sustainability education research and practice and engages in initiatives to foster the co-creation of better sustainability education in collaborative settings with researchers and practitioners. She is also part-time affiliated to Uppsala University (Sweden) and is a co-founder of the research group TePlab - The Laboratory for Teaching Practices.
Before joining the Centre for Sustainable Development in 2015, Katrien worked in NGOs and youth work organisations (1999-2002), served as a policy advisor for environmental and sustainability education at the Flemish government (2002-2015), and was a voluntary scientific staff member at Leuven University's Laboratory for Education and Society (2009-2015).
Katrien Van Poeck is doctor in de pedagogische wetenschappen (KU Leuven, 2013) en master in het sociaal werk (UGent, 2006). Ze werkt als hoofddocent aan de vakgroep Politieke Wetenschappen van de Universiteit Gent. Als BOF-ZAP onderzoeksprofessor met focus op de rol van educatie in het streven naar een meer duurzame wereld coördineert ze de onderzoekslijn over duurzaamheidseducatie aan het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling (CDO). Theoretisch is haar werk geïnspireerd door pragmatisch didactisch onderzoek. Methodologisch en empirisch werkt ze met/aan pragmatische analytische methoden. Katrien leidt onderzoeksprojecten en -netwerken over het faciliteren van leren in de context van duurzaamheidstransities, lesgeven over duurzaamheid in het hoger onderwijs en 'challenge-based' onderwijs over duurzaamheidskwesties. Ze is 'Principal Investigator' van het ERC-project LESTRA. Katrien heeft een bijzondere interesse voor de relatie tussen duurzaamheidseducatie-onderzoek en -praktijken en het creëert collaboratieve settings waar onderzoekers en praktijkwerkers (lesgevers, vormingswerkers) kunnen samenwerken aan de co-creatie van betere duurzaamheidseducatie. Ze is ook deelftijds verbonden aan de universiteit van Uppsala waar ze lid is van de onderzoeksgroep TePlab - The Laboratory for Teaching Practices.
Voordat ze in 2015 startte aan het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling werkte Katrien in NGO's en in het jeugdwerk (1999-2002), was ze beleidsmedewerker milieu- en duurzaamheidseducatie aan de Vlaamse overheid (2002-2015) en vrijwillig wetenschappelijk medewerkster aan het Laboratorium voor Educatie en Samenleving aan de KU Leuven (2009-2015).