Studium Generale 2016

DUURZAME CONSUMPTIE: 'AAN U DE KEUS! OF TOCH NIET?’

Het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling, het Duurzaamheidskantoor, UGent1010 en Kunstencentrum Vooruit organiseerden ook in 2016 samen een gratis Studium Generale ‘Duurzaamheidsdenken’. Deze keer stond het thema 'Duurzame Consumptie' centraal.

Met dit gratis initiatief kregen Gentse studenten en andere geïnteresseerden de kans inzicht te verwerven in het complexe duurzaamheidsdenken. Samen met een selecte, maar erg diverse groep van boeiende sprekers reflecteerden we op vier woensdagavonden tussen begin maart en eind april 2016 over duurzame consumptie als politiek vraagstuk, over verantwoordelijkheid, over gedragsverandering, over routines en praktijken, over fairtrade, over (on)vrijwillige soberheid, over keuze-architectuur en nudging,…

Door het thema ‘duurzame consumptie’ centraal te stellen (vorige edities focusten op ‘duurzame voeding’, ‘duurzame steden’ en ‘duurzame economie’) willen we aantonen dat dit kan benaderd worden vanuit verschillende wetenschappelijke disciplines, dat meerdere faculteiten en vakgebieden hierrond werken, dat meerdere soorten kennis relevant zijn, dat pogingen tot antwoorden niet zelden verschillen en dat duurzame ontwikkeling een normatief en niet eenduidig strijdconcept is.

PROGRAMMA

SESSIE 09/03: HET GOEDE LEVEN EN (ON)VRIJWILLIGE SOBERHEID

Wanneer: woensdag 9 maart 2016 – 20u00 tot 22u00

Waar: Zaal Rector Vermeylen | Congrescentrum Het Pand | Onderbergen 1 | Gent

Voorzitter en moderator: dr. Vera Dua

• Welkom en korte introductie door dr. Vera Dua, academisch consultent aan het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling (UGent) en voorzitter van de Bond Beter Leefmilieu.
  • "Schets van het Studium Generale Duurzame Consumptie: uitdagingen en posities” door prof. dr. Thomas Block, directeur van het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling, Vakgroep Politieke Wetenschappen aan de Universiteit Gent.
  • "Minder consumeren: het grote taboe in het duurzaamheidsdebat” door dr. Marius De Geus, politiek-filosoof aan de Universiteit Leiden en auteur van o.m. 'Filosofie van de Eenvoud'.
  • "Ecologisch leven: versobering of verrijking?" door Green Evelien, Inspirator voor ecologische eenvoud.
  • “En wat als soberheid onvrijwillig is? Of gaan armoede en bewust duurzaam consumeren samen? Reflecties vanuit de sociale kruidenier” door Ann-Sophie Hofman, beleidsmedewerker arbeid en maatschappelijke dienstverlening (Samenlevingsopbouw Gent), en Nele De Wulf, opbouwwerker project Sociale Kruidenier (Samenlevingsopbouw Gent).
  • Publieksvragen en debat met de sprekers

SESSIE 16/03: KEUZE-ARCHITECTUUR EN DUURZAAM GEDRAG

Wanneer: woensdag 16 maart 2016 – 20u00 tot 22u00

Waar: Zaal Rector Vermeylen | Congrescentrum Het Pand | Onderbergen 1 | Gent

Voorzitter en moderator: prof. dr. Brent Bleys

• Welkom en korte introductie door prof. dr. Brent Bleys, docent aan de Vakgroep Algemene Economie van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (Universiteit Gent).
  • “Geen supermarkt voor engelen” door Fran Bambust, designer van het 7E-model (hefbomen voor gedragsverandering), communicatie-experte en zaakvoerster van ‘Ovum Perplexicorum’.
  • Intermezzo door David van der Ha, Duurzaamheidskantoor van de Universiteit Gent
  • “Stimuleren van meer verantwoorde consumptie: hoe kan je als retailer de juiste informatie aanbrengen?” door Veerle Poppe, Senior Brand Manager Corporate Marketing,  Colruyt Group.
  • "Voorbij de marktlogica: over het nut en nadeel van duurzaam consumeren" door dr. Anneleen Kenis, postdoc onderzoekster ‘politieke ecologie’ aan de KU Leuven.
  • Publieksvragen aan sprekers

SESSIE 20/04:   KUN JE EEN BETERE WERELD KOPEN?

Wanneer: woensdag 20 april 2016 – 20u00 tot 22u00

Waar: Zaal Foyer | Kunstencentrum Vooruit | Sint-Pietersnieuwstraat | Gent

Voorzitter en moderator: prof. dr. Thomas Block

• Inleiding door prof. dr. Thomas Block, directeur van het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling, Vakgroep Politieke Wetenschappen aan de Universiteit Gent.
  • “Fairtrade publiek maken” door dr. Wouter Mensink, filosoof en bestuurskundige, onderzoeker aan het Nederlandse Sociaal en Cultureel Planbureau en auteur van het boek ‘Kun je een betere wereld kopen? De consument en het fairtrade-complex’.
  • “Consument of overheid? Handel maak je structureel eerlijk” door Arne Schollaert, hoofd ‘Dienst Politiek en Zuid’ van Oxfam-Wereldwinkels.
  • Publieksvragen aan sprekers

SESSION 27/04: A PRACTICE AND A SYSTEMIC PERSPECTIVE ON SUSTAINABLE CONSUMPTION

When: Wednesday, April 27th 2016 – 20h00 till 22h00

Where: Academieraadzaal | Aula Ghent University | Voldersstraat 9 | Ghent (Belgium)

Chair and moderator: dr. Erik Paredis

• Introduction and reflections on previous sessions by dr. Erik Paredis, research coordinator at the Centre for Sustainable Development (Ghent University).
  • “Towards sustainable consumption: start by reframing the questions. On the relevance of a practice approach” by dr. Daniel Welch, a sociologist at the Sustainable Consumption Institute (SCI - University of Manchester). He is engaged in many consumption projects and communications works, and interested in exploring neglected theoretical resources within theories of practice for the study of sustainable consumption.
  • “From green consumerism to strong sustainable consumption” by dr. Sylvia Lorek. Since 2000 she is working as a researcher and policy consultant at the Sustainable Europe Research Institute (SERI) on sustainable consumption. In parallel she works in close relationship with German and international NGOs following the policy processes around sustainable consumption.
  • Discussion and audience questions for Mrs. Lorek and Mr. Welch.